lördag 11 september 2010

Människa - inte robot

Som kristen kan jag ibland frestas till att vilja ha svar på allt. Som om vi hade ett kollektivt ansvar för kunna svara på varje frågeställning. Varje kristen har inte ett färdigt svar varje fråga. I varje fall inte jag.

Bibeln har svar på otroligt mycket och när jag läser Bibeln ledd av den helige Ande så lyser Anden upp textavsnitt till en djupare förståelse. De bibliska gestalterna är levande beskrivna med bristerna inkluderade  i beskrivningen.

Jag minns mitt möte med en mulla från Teheran. Det enda möte av detta slag som jag haft och jag hade "halkat in på ett bananskal". Inbjuden av Stanley Sjöberg som jag tror önskade ett stöd vid detta samtal av en bedjare från församlingen. Denne man var skrämmande i hur han på varje punkt i samtalet hade Koranens svar på frågan. Utan en nyans av ofullkomlighet visste han hur allt var. Ett ansikte som inte utstrålade någon eftertänksamhet.

I Bibeln lyfter Herren fram kung David som en man efter sitt sinne. Jag älskar att läsa Davids psalmer. De är så fulla av tilltro till Gud men också fulla av levande mänskliga reaktioner, reflektioner och sann prövning av sig själv. Långt ifrån den perfekta robotmänniskan.

När jag talar om robotmänniskan tänker jag inte bara på mullan för jag har även mött kristna varianter på temat.

Efter det att jag tagit emot frälsningen som en gåva får jag sedan vandra i gemenskap med den helige Ande och jag får tala kunskapens ord till människor. Faktiskt förmedla både kunskap och ibland lämna hälsningar som talar direkt in i människors liv. Men detta är inte grundat i egen förträfflighet utan i livet tillsammans med den helige Ande. Lång ifrån en vetande robot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar