onsdag 15 september 2010

Att bekräfta egot slutar i en stor tomhet

Att vakna upp och vara tacksam för dagen som just börjat är fint. Tänk att den komplicerade kemin i dig fungerar, att du kan tänka, känna, ja leva!

När jag hör vissa beskrivningar över hur det är att vara människa så har jag invändningar. Förklaringar typ en reptilhjärna som reagerar genom att sätta oss i stress. Jag är övertygad att förklaringsmodellen har inbyggda felaktigheter. T. ex. tar den inte hänsyn till gudsrelationens inverkan på hur det är att vara människa.

Men snälla Börge nu får du ge dig! Vet du inte att du är på toppen av en utvecklingskedja sedan mycket lång tid och det där med Gud är något du skapat i ditt inre. Du vill bara förklara det svårförklarliga och då tar du till Gud.

Nej Gud är ingen konstruktion. Han är en påtaglig verklighet och jag har upplevt tillräckligt mycket i min gudsrelation för att stå fast i detta. Pastor Stanley Sjöberg rekommenderar människor att testa Gud under 30 dagar för att få hans existens bekräftad. Under dessa 30 dagar måste du vara lyhörd för Guds handlande i ditt liv.

Den moderna människan befinner sig i rum fyllt av ljud och aktiviteter på gränsen till det absurda. Gå ner i varv så ökar din förmåga att lyssna. Att hektiskt söka upplevelser för sitt ego, att söka relationer som ger till ditt ego, det är inte lyckans väg. Att bekräfta egot slutar i en stor tomhet.

Det finns en annan väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar