tisdag 27 mars 2012

Stå upp, se mig i ögonen och tala med mig!

Då talade HERREN till Job ur stormvinden. Han sade:
Spänn bältet om livet som en man.
Jag vill fråga dig, och du skall svara mig. (Job 40:1-2)



Job svarade HERREN och sade: Jag vet att du förmår allt, inget som du beslutar är omöjligt för dig.
Vem är den som döljer ditt råd utan förstånd? Jag har ju ordat om vad jag ej begrep,
om sådant som var för underbart för mig och som jag ej förstod.
Lyssna nu, så vill jag tala. Jag vill fråga dig, och du må ge mig kunskap.  Förut hade jag hört talas om dig, men nu har jag sett dig med egna ögon.  Därför tar jag tillbaka allt och ångrar mig i stoft och aska. (Job 42:1-6)



I Sverige pågår en debatt om frikyrkan har spelat ut sin roll. En fullt berättigad fråga. Denna fråga kunde lika väl vara: Har kristendomen spelat ut sin roll? Vissa hävdar till och med att alla religioner har spelat ut sin roll.

En religion är ett system av livsåskådningsfrågor som ofta under en lång tid stötts och blötts av visa lärare. Det gemensamma är att det handlar om människors tankar om en gud. Om Gud är summan av människors tankar om en gud så har dessa tankar ett visst värde men ingen djupare betydelse.

Job, i texten jag citerade, konkursförklarar sitt tänkande om Gud inför mötet med den Allsmäktige. Vid mötet med Gud pulvriseras tankekonstruktionen.

Gud är den han är. Han kallar sig "Jag är".

Han utvalde sig ett eget folk, det judiska folket. Gav löften till detta folk.

Han sände sin enfödde son till världen som en frälsare. Denne dog på ett kors och uppstod från det döda.

Genom mötet med denne frälsare blir människan född på nytt och börjar ett nytt liv, ett liv för evigheten. Jude såväl som hedning genom Guds nåd. Den helige Ande leder människan under fortsatta livsvandringen.

Jag hävdar att mötet med Jesus är en verklighet och att det är livsförvandlande. Det för dig från död till liv!

Är du fångat i ett trosystem. Kristet eller inte. Bli befriad genom mötet med Jesus. Den kristna kyrkan har i grunden bara en uppgift: Att föra ut evangeliet, budskapet om livsförvandlande frälsning.

Den kristna församlingen har inte övertagit Guds löften till Israel. Den har inympats i dessa löften.

Nöj dig inte med tankar om Gud. Inte ens med mina tankar om Gud ;). Träng dig fram till ett möte med Jesus. Allt annat saknar betydelse.

Stå upp!

Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft. (1 Kor 4:20)


PS Jag talar inte om en församlingslös kristendom. Jag talar om en livsförvandlad församling. DS
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar