fredag 2 november 2012

Förringa inte Guds kärlek

Om jag än har den mest perfekta teologin i denna världen, men saknar kärlek, så är den perfekta teologin ingenting värd. Den klingar som en spröd cymbal i världsrymden, till ingen nytta.

De alster jag skriver har helt säkert teologiska brister och jag misstänker att de vid vissa tillfällen även saknar den kärlek jag skulle önska finna där. Mitt stora rop till Herren är: låt Din kärlek flöda över mig , så att jag kan tala i kärlek och med en kärlek som övervinner världen.

Rakt igenom alla kristna kyrkor går en skiljelinje. Skiljelinjen är människor som ropar till Gud om förlåtelse, som ropar om beröring av Hans helighet och människor som nöjer sig med sakens tillstånd eller som vet hur allt ska vara och vill tala om detta för sin omvärld.

Missförstå mig inte. Det behövs teologer som förklarar och bevakar trons språk. Villfarelse i mängd strömmar mot oss och dessa måste bekämpas. Men teologisk debatt utan kärlek till den du debatterar med leder ingenstans.

Jag känner kristna, som brinner för Herren, och som är helt övertygade om att om du blir kristen i ett katolskt land så måste du lämna den katolska kyrkan för att kunna fortsätta att leva som kristen.
Stora delar av året lever jag i det starkt katolska Spanien och märker  inom katolicismen en respekt för Gud som är större än i den protestantiska världen, men jag märker också företeelser som gör mig mycket ledsen.

Som sagt, skiljelinjen går rakt igenom alla kyrkor. Den som är utan synd må kasta den första stenen.

Min bön är: Herre ge mig kärlek till alla delar av din ofullkomliga kyrka. Ge mig kärlek även till de syskon som jag inte alls förstår och ge mig kärlek även till de människor som jag upplever vara dina fiender. Gud ge mig gåvan att bekämpa andemakter, men älska de människor som fångats av det onda. Ge mig gåvan att urskilja, men inte särskilja någon från Din kärlek.

Låt mig vara mitt i den dubbla strömmen. Omsluten av din kraft men också av din kärlek.

Det väckelse som jag är övertygad om närmar sig, kommer att svepa rakt igenom alla kyrkor. Inser du din egen brist, så ropa till Honom som vill möta alla dina behov var du än befinner dig.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar