torsdag 15 november 2012

Att "roasta" Gud.

Komikern Magnus Betnér kommer tillsammans med några andra att ”roasta” Gud i en kyrka i Malmö. Att ”roasta” innebär att skämta på någons bekostnad när denne är närvarande. Evenemanget går inte  ut på att ifrågasätta Gud, utan att ifrågasätta våra föreställningar om Gud. (Sammandrag från DN:s debattsida)

Säkert behöver vi alla pröva den gudsbild vi har. Som jag ser det sker detta lämpligen genom att använda det enda av oss kända officiella kanalen för gudsbild som vi har , genom BIBELN.
I Bibeln har Gud gjort sig känd och genom en regelbunden läsning av Bibeln kommer vi till större insikt. 

Att Gud "roastas" han väl inte vara något nytt. Hela vårt samhälle är fullt av Gudskritik och Han som är  allestädes närvarande "roastas" dagligen.

Vi måste var beredda att leka med våra föreställningar, säger den präst som skriver artikeln. Så långt är jag med att jag behöver ifrågasätta om min gudsbild stämmer med Bibelns bild av Gud.

Jag tror på personliga gudstilltal, men dessa måste underläggas en prövning mot Bibelns tilltal. Vilka fakta i övrigt har vi?


  • Finns en Gud så är Han den Han är.
  • Annars kan vi glömma hela resonemanget. En Gud som är min egen konstruktion är helt ointressant.
  • Lagen om att sädeskornet säger att detta korn måste dö för att växten ska få nytt liv. Detta innebär inte att Bibelns bild av Gud måste dö för att en ny tidsanpassad kyrka ska uppstå. En sådan process är inte livets process utan förruttnelsens process.
  • Det är du och jag som uppstår nyfödda när vi tar emot försoningen genom Kristi död.
  • Vi uppstår till ett liv ledda av den helige Ande, att som människor leva i världen , men inte av världen.
Vad jag nu skrivit är mina personliga tankar med anledning av artikeln jag läste. De grundar sig på min allmänna insikt om tillståndet i omvärlden och om kyrkan av i dag. Om evenemanget  som jag inledde med blir bra eller dåligt kan jag givetvis inte veta, innan det kommit till stånd.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar