onsdag 7 november 2012

Står stark i din vision!

Jag upplever ett tilltal att utropa till förebedjarna: Den vision du fått av Herren ska bli verklighet!
Oavsett omständigheterna, så stå kvar i den vision du fått.

På nittiotalet fick jag en bild av Herren och denna bild har de senaste dagarna återkommit till mig med allt större kraft. Jag har tidigare nämnt denna bild, men vill nu återkomma till den på ett annat sätt.

Träskulptur som min far, Hjalmar Schönbeck, snidat
och som jag fotograferat.
Lewi Pethrus mitt i Filadelfiakyrkan.
Det hände under en morgonbön i Centrumkyrkan i Sundbyberg. Jag fick i mitt inre se min barndoms kyrka, Filadelfiakyrkan i Stockholm, fullsatt till sista plats och guds Ande var så starkt utgjuten att det gick som "vågen" över läktarna. Du vet det som sker på en idrottsarena. Men nu var det den helige Ande själv som verkade. Inget arrangerades. Jag fick klart för mig att det jag fick se var en vanlig gudstjänst en vardagskväll. Bilden visade en glimt av väckelsens tid.

Om det handlat om min fantasi så borde jag fantiserat om den kyrka jag befann mig i. Efter trettio års vandring borta från Gud hade Herren fört mig in i ett sammanhang där jag först fann Honom och sedan fick växa till. Filadelfiakyrkan var inte på något vis aktuell i mitt inre.

Men det handlade inte om fantasi och denna bild ger mig kraft till att bedja för den väckelse som är på gång. Bilden säger inte att det bara är i Filadefia, Stockholm som det ska ske. De visar en tid då även Filadelfiakyrkan berörs av en stor väckelse.

Bönevisioner är större än dagens omständigheter, det vill säga om visionen kommer från Herren. Breven till församlingarna i början av Uppebarelseboken visar oss att Herrens perspektiv på kristen verksamhet är annorlunda än vanliga mänskliga värderingar. Studera dessa brev med eftertanke.

Vi är inte utsedda till att vara domare. Herren själv har denna uppgift. Vi är utsedda att stå i gapet mellan Herren och vår samtid, som en del av den samtid som är beroende av Herrens nåd.

Så låt inte människors agerande få dig att sluta att be. Blir du missförstådd så är inte detta konstigt eftersom du bär en vision som är större än dig själv. Vem är han/hon som säger dessa ord kan andra tycka. Men Herren har alltid utvalt det som är svagt att bära stora segrar. För det är Han som ska göra det genom sin Ande, ingen annan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar