fredag 16 november 2012

Vägen från nollpunkten

I Lewi Pethrus memoarer skriver han att i hans ungdom, upplevelsen av andedopet kom att försenas genom de svar han fick av en rådgivande pastor. I all välmening varnades Lewi för vissa andliga företeelser.

En annan erfarenhet Lewi fick göra, var att tron rasade ner till noll under hans utbildning till pastor. Utbildningen ledde fram till utarmad tro. Detta fram till en punkt då Guds beröring, en väckelse inträffade på skolan och som fick denna årskurs att bli ett väckelsens redskap i Sverige.

I går skrev jag en punkt:
  • Finns en Gud så är Han den Han är.
I dag vill jag fortsätta med:
  • Om kristendomen ska ha den minsta relevans så måste Jesu eget budskap tas på allvar. Detta att Han är vägen till Fadern och att ingen annan väg finns.
  • Endera är Jesus Guds frälsningsplan eller så är kristendomen en bluff.
Precis som Lewi kan vi få uppleva att välmenande rådgivare eller annan påverkan leder oss fram till en nollpunkt. Vid denna nollpunkt kan vi endera förskjuta vår tro (detta hände mig), eller acceptera ett luddigt religionsbegrepp och bli en del av religionen som en mänsklig företeelse. 

Men det finns tack och lov en tredje väg. Gudsmötet. Från nollpunkten är det nära till Gud. Gud älskar när vi ödmjukar oss och söker Hans närvaro. När Han fyller oss med sin kraft så vinns andliga segrar.

Men se upp med tidsandan. Denna vill reducera betydelsen av bibelläsande och bön. Den vill bagatellisera syndens uppror mot Gud. Du är beroende av en fungerande gudsrelation för att överleva i vårt hårda andliga klimat, för att leva ett segrande liv och bli en del av väckelsen som förändrar nationen.

Andens prövning kan vara tuff: -"Du har namnet om dig att du lever, men du är död., ellerDu säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. "Även församlingen med den till synes perfekta verksamheten och perfekta teologin fick en hälsning: - "Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk därför på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar. Annars, om du inte omvänder dig, skall jag komma över dig och flytta din ljusstake från dess plats." (Alla citat kommer från Uppenbarelsebokens andra och tredje kapitel.)

En anledning till att många frikyrkoförsamlingar historiskt valde namnet "Filadelfia" är nog följande text från hälsningen till församlingen i Filadelfia: "Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det." 

Tillåt Andens prövning att beröra dig. Inse att dessa hälsningar från Uppenbarelseboken fortfarande är relevanta och att det är denna väg som är segerns väg. Att omvända sig från det som på ytan verkar vara kristendom, till en fördjupad gudsrelation.

"Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig."







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar