onsdag 31 oktober 2012

Att byta fokus

Tron växer inom mig. Herren ska göra det. Vad då är en berättigad fråga? Låta sin kärleks välsignelse flöda över nationer som i dag verkar vara fiendens territorier, är svaret.

Som kristna måste vi förflytta oss från prestationens område till trons område. Om du ansvarar för en kristen verksamhet och febrilt arbetar för att verksamheten ska få framgång. Byt fokus. Se enbart på Jesus. Vårda din egen relation med Herren. Från denna relation flödar kraften fram, ska du prestera själv så hamnar du oundvikligt inne "i väggen". Ingen människa klarar att övervinna de andemakter som dominerar vår västerländska kultur. Men Herren kommer att göra det.

Uppmanar följande bibelvers till lättja?

Förgäves stiger ni tidigt upp och går sent till vila för att äta det bröd ni slitit för. Detta ger han åt sina vänner medan de sover.(Ps 127:2)

Nej det handlar om relationen med Gud, hur den kan växa och hur den övervinner. Det står inte att Guds vänner är lata på dagen eftersom Gud ger dem gåvor. Vi är kallade till tjänst, till att vara medansvariga i det Han vill låta hända. Men det är inte "vår verksamhet" som ska segra, det är Herrens.

Känner du att du inte får tillräcklig uppskattning för allt ditt slit? Blir du avundsjuk på andras framgång?
Gläds du när en angränsande församling i ett annat samfund verkar bli välsignad?

Frågor som dessa är en bra själv-test för att söka sanningen om det handlar om din verksamhet eller om Guds väg.

För egen del har jag bett Herren att lösa mig till att gå hans väg i full frihet. Jag ser att det går i rätt riktning med mig. Vägen blir mer spännande, ja ett riktigt äventyr, när det är hans väg. Min egen väg känns så instängd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar