tisdag 9 oktober 2012

Visheten i Guds ord

Ordspråksboken kapitel 1 vers 20-23:

Visheten ropar högt på gatan, på torgen låter hon sin röst höras. 
I gathörnens buller predikar hon, där portarna i staden slås upp 
talar hon sina ord: 
 "Hur länge skall ni oförståndiga älska oförstånd, 
ni smädare njuta av att smäda och ni dårar hata kunskap? 
Vänd er till mig när jag varnar er. Se, jag skall låta min Ande flöda över er, 
jag skall låta er lära känna mina ord. 


Visheten pekar i dessa verser på Guds ord som vishetens källa. I vår tid har källan blivit en annan. Många mänskliga tänkare har formulerat sig och deras ord har blivit vår visdom. Hela skapelsen tolkas i evolutionsperspektiv och kärlek sammanblandas med sexualitet. Jag tror inte att den nutida västerländska människan förstår hur många tankekonstruktioner som formar vår föreställningsvärld. Vi skrattar åt tidigare människors föreställningar, men inser inte att vi själva befinner oss i en föreställningsram som kommer att ge kommande generationer muntra stunder.

Livets högsta mål är inte att uttrycka vad vi uppfattar vara vår sexuella identitet. Den högsta lyckan kommer inte av att uttrycka sitt ego. Tvärt emot är det så att verklig lycka kommer i att utge sig själv i något som är större än mitt begränsade ego.

En kinesisk tänkare ansåg att med livet var det som en man som stoppar sin hand i vattnet och sedan tar upp handen. Ringar på vattnet uppstår, syns ett tag för att sedan försvinna helt.

Kristus talar om något annat. En fader som bryr sig om alla delar av våra livsvandringar. En fader som skapat oss i sin kärlek. En fader som älskar sin skapelse och som gjort människan till skapelsens centrum. Till sin kärleks mittpunkt. En fader som vill leva i en evig gemenskap med dig.

För att inte förvirras av mänsklig visdom, av begränsat värde, så har vi fått tillgång till Guds ord. Det står också i den inledande bibelversen att Anden kommer att leda oss till ordet. Det är även min egen erfarenhet. Den helige Ande leder mig till bibelord som förklarar och bygger upp. 

Därför är det viktigt för en kristen att prioritera bibelläsningen. Hur ska du annars kunna stå emot störtfloden av påverkan som vill föra dig bort från Gud? Som vill få dig att fladdra som ett visset löv mitt i egoismens och syndens vågvirvlar.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar