torsdag 4 oktober 2012

Till trons försvar

Häromdagen vandrade jag genom Stockholm och samtalade med en vän om tro. Varje människas vandring fram till tro är så spännande att möta. För min vän, liksom för mig, var gudsmötet i det egna livet avgörande i vandringen till tro.

Andra möter Gud på ett annat vis. Jag tänker då på C S Lewis som vandrade från ateist till troende genom logiskt prövande. Om jag förstått saken rätt kom han till sin tro som resultat av detta intellektuella resonemang. C S Lewis är alltid en spännande läsning.

Bok värd att köpa
Att jag kom att tänka på C S Lewis berodde på att jag hörde Mats Selander från Credo-akademin tala vid en samling som min vän Stanley Sjöberg anordnat. Mats är även huvudredaktör för boken "Gud och hans kritiker".

Det var en mycket spännande timme där Mats grundligt sköt i sank ett antal myter om kristendom, myter som används för att bevisa att kristen tro står i konflikt med forskning. För egen del har jag aldrig upplevt en sådan konflikt, men om falska argument används tillräckligt ofta så uppfattas de som sanningar.

Jag gläds över dem som har uppgiften att försvara tron i den intellektuella debatten och Mats Selander var en mycket intressant bekantskap.

Min egen uppgift är att "rasera murar" genom bön. I församlingens kropp finns många lemmar och vi får glädjas med varandra i den gemensamma uppgiften att utbreda Guds rike i vår tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar