onsdag 10 oktober 2012

Att söka sanningen

Den dag, första januari 1994, då mitt gudsmöte kom, blev en förändringens dag. Inte hade jag trott att jag någonsin skulle komma tillbaks till Gud. Jag visste ju att han inte var sann.
Så överraskade Han mig och berörde mitt inre. Beröringen var så stark att inga alternativ fanns. Nu gällde det att gå den smala vägen. Han gav mig under denna period många bekräftelser på sin närvaro. Vissa saker var så förunderliga att jag tvekar att återge dem för annat än nära vänner.

Jag kom in i en församling som hade en enkel och levande gudstjänst. Jag bara gladde mig över närheten till Gud och att jag fick uttrycka den. Jag fick också vara med i den bönetjänst som levde kraftfullt i församlingen vid denna tidpunkt.

Så här efteråt kan jag tycka att Gud "timade" min frälsning perfekt till de sammanhang jag kom in i och till den förändrade livssituation jag kom att stiga in i. Det var inte jag som sökte Honom, Han tog tag i mig och överbevisade mig. Jag var ingen motståndare till kristendomen, men jag var besviken på vad jag uppfattade som oärlighet, i mig själv och i det kristna sammanhang där jag växte upp.
Jag sökte sanningen, inget annat, och Gud gav mig nåden att få upptäcka sanningen. Den var större än vad jag tidigare trodde.

I lördags var jag tillsammans med pastorn från min första tid, Stanley Sjöberg, på en bönesamling med ett bönenätverk i Stockholm. En frid liknande den jag upplevde den första tiden strömmade över mig efter denna bönesamling. Guds Andes närvaro, ja. Men även glädjen att be tillsammans med andra dedikerade förebedjare. Under en lång tid har bönekampen tidvis varit så ensam. Men det är inte ensamt, Gud har kallat ut många förebedjare för att vi ska få en ny väckelse. Var så säker, väckelsen kommer, för det som initierats av Gud kommer att fullbordas.

Så oavsett att omständigheterna verkar svåra så kommer väckelse. Inget är omöjligt för Gud. Har jag fattat saken rätt så kommer jag att få se början av denna stora väckelse innan Herren kallar hem mig. Jag är fylld av förväntan.

I det ögonblick väckelsen bryter igenom kommer saker som jag i dag ser som en felaktig utveckling inom svensk kristenhet att läggas tillrätta. Alltså är det så viktigt att vara kvar in bönetjänsten. Själv kan jag inte övertyga någon om något, men den helige Ande kan övertyga i ett enda ögonblick.

Så övertygade och förändrade Han mig och så kan Han övertyga och förändra alla som söker sanningen.


1 kommentar:

  1. Hej! Fint inlägg. Jag längtar efter en uppväckelse:D men ser ju att fler börjar väckas upp nu.

    Jag vet inte om du vill men du är varmt välkommen i en nybildad kristen facebook grupp: http://www.facebook.com/groups/116256838528830/

    Den är i ära till kärlek och sanning:)

    Om den inte var meningen så kommer nog den inte utvecklas till något men om den är det så utvecklas den. Inte jag som bestämmer ju.

    SvaraRadera