måndag 1 oktober 2012

Hedra din fader och din moder!

I tio Guds bud finns detta bud med, att hedra sin fader och sin moder.

I förhållandet till min egen mor och far har jag över tiden syndat och fått förlåtelse för detta. Ju äldre jag blir, dess mer förstår jag vad det är att vara människa. Jag förstår på ett helt annat sätt saker som jag kritiserade mina föräldrar för. Känner igen mig i deras personligheter. Som ung förstod jag inte denna koppling utan trodde mig välja mitt eget liv helt från vem jag själv var. Som om jag rörde mig fritt i livet.

Det finns en välsignelse kopplat till detta bud. Det är Herren välbehagligt att se vår respekt för de som var vägen till att ge oss det liv som i grunden var skapat av Herren.

Jag vill påstå att detta bud även gäller andliga fäder och mödrar och att många församlingar i dag missar en välsignelse därför att de negligerar detta bud. Vad menar jag med detta? Här kommer några exempel.

En missionär kommer hem till sitt hemland. I missionslandet var/är personen djupt respekterad och älskad. Som en "biskop" för många församlingar. Nu möts han/hon nästan av en gäspning i sitt hemland. Det borde vara trumpetfanfarer och stort party för den hemkomna hjälten/hjältinnan. De borde vara hett efterfrågade som andliga rådgivare.

En pastor har som pionjär byggt upp en församling. Nu som pensionär tycker han sig möta en tveksamhet från sin församling och visst de är rädda för att han för starkt ska hålla kvar greppet och visst kan en sådan situation vara problematiskt, men församlingen får hantera detta med stor kärlek. Om de avvisar sin fader så mister de en stor välsignelse.

En kvinna har med sina böner banat väg för den andliga framgång församlingen haft. Nu passar hon inte in i den ungdomligt strömlinjeformade utformning församlingsledningen önskar. Vänligen håll dig undan.

Tillspetsat? Nej!

Jag relaterar till situationer som jag känner till och jag tror inte de är unika. I vår västerländska kultur är respekten för de som gått före generellt låg och detta gäller även många kyrkor.

Bli en välsignad kyrka genom att hedra dina andliga fäder och mödrar.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar