lördag 5 maj 2012

Viktig hälsning från Hesekiel 22!


Jag skrev i min personliga blogg att jag under en vecka gick in i ”skrivarefasta” och att jag under denna vecka enbart skulle kommunicera med Herren. Nu kommer resultatet av denna vecka.

Det första som hände mig under min skrivarefasta var en klar uppmaning från Herren att läsa och begrunda tjugoandra kapitlet av profeten Hesekiels bok.

Orosmoln över seglatsen?
(På bilden Elida).
Ingen lätt och angenäm läsning alls, utan en domens profetia över Jerusalem och jag frågade mig vad menar Herren med att jag ska begrunda detta kapitel.

Så småningom växte en bild fram. En mixad bild där jag lät bilden av vår tids Sverige ligga transparent över bilden av den tidens Jerusalem. Vilka mönster bildades?

Först vill jag klargöra att Hesekiels profetia inte riktade sig till alla folk i sin samtid. Den riktade sig till Guds eget folk. Säkert var förhållandena lika illa i omvärlden som i Jerusalem, men det var hur Hans eget folk betedde sig som upprörde Herren.

Brotten Jerusalem anklagades för var först och främst att de övergivit Gud och som en konsekvens av detta hade de kommit in i en syndens livsstil med företeelser som våld, egoism, girighet, förföljelse av främlingar, bristande respekt för föräldrar men även sexuella synder som otrohet och incest.

Israel var ett folk som var kallat att leva i en helig relation, kallad för egen del men också som en förebild för andra folk. Men de svek sin uppgift.

Ledarskapet sökte sin egen vinning och det andliga ledarskapet anpassade sig och sa att allt stod väl till. Profeterna påstod sig tala Guds ord, men det var egna tankar de framförde.

Mot slutet av profetian säger Herren att han sökte efter någon som var beredd att ställa sig i gapet mellan sig själv och den syndiga nationen, men Han fann ingen som ville eller kunde åta sig denna viktiga uppgift

"Du människobarn, vill du döma, vill du döma blodstaden? Ställ henne då inför alla hennes vidrigheter!” Så inleds tilltalet till Hesekiel.

”Jag sökte bland dem efter någon som skulle bygga en mur och ställa sig i gapet inför mig till försvar för landet så att jag inte skulle fördärva det. Men jag fann ingen. Därför utgjuter jag min vrede över dem och gör slut på dem med min förbittrings eld. Deras gärningar skall jag låta komma över deras huvuden, säger Herren, HERREN." Så avslutas profetian

Hur skulle motsvarande profetia över Sverige vara? Om jag hade samma uppgift som profeten Hesekiel, vad skulle jag säga?

Människobarn vill du döma Sverige för dess synder? Mitt svar är, nej det vill jag inte. Jag har varit och är en del av detta samhälle och dess synder. Endast Guds nåd genom Jesus Kristus förde mig bort från syndens väg, och kampen pågår i mitt liv så länge jag lever på denna jord.

Lika litet som profeten Hesekiel kan jag bortse från en verklighet. Väljer jag ett nationsperspektiv så finner jag likheter mellan Sverige och den tidens Jerusalem..

Sverige kom genom folkväckelser under artonhundratalet och början av nittonhundratalet, att starkt präglas av det levande kristna budskapet. Läsarna och nykterhetsrörelsen skapade en anda av ärlighet och ansvar. Som alltid i väckelsens spår så kom idéer fram hos individer, idéer som gav arbete och utveckling, idéer som så småningom växte till världsföretag.

När Israel levde med Gud i sin pakt så flödade nationen av mjölk och honung. När de lämnade Gud och valde avgudarna så fylldes åkrarna av tistlar och allt bröt samman.

Tidigt i Sverige kom arbetarrörelsen att gå två vägar. En ansvarets väg och en upprorets väg. Den senare vägen var även ateismens väg. I denna väg förenklades kristendomen till att vara svartrockar som ville manipulera folket, maktens lakejer. Sant var att många svartrockar historiskt varit maktens redskap för att kontrollera nationen, men revolutionärerna borde upptäckt den levande kristendomen i väckelserörelserna och inom folkkyrkan. Delar av arbetarrörelsen var öppen för inflytande från väckelsens folk, på samma vis som liberalerna samarbetade med de kristna. De kallades de frisinnade.

Jag tänker inte här göra en fullständig analys. Jag talar inte som historiker utan har en annan utgångspunkt.

Ateismen kom att ta över så småningom. De kristna duckade, nöjda av välfärden. På samma vis hade Israel förblindats av sin välfärd och sökt sig bort från Gud.

Varför får de sexuella synderna så stor plats i profetian? Mitt svar är att trohet och utgivande kärlek är viktig för Gud. I kapitel tjugotre i Hesekiel väljer Gud att jämföra sin relation med Israel med ett kärleksförhållande där partnern (Israel) väljer att vara otrogen till Guds stora sorg och vrede.

I Johannesevangeliets sjuttonde kapitel beskrivs den innerliga relationen mellan Fadern (Gud), sonen (Jesus) och lärjungarna (de avgjorda kristna). Kärleken i denna relations ska leda omvärlden till en tro på att Jesus är Guds son och värdens frälsning.

De kristnas relation till varandra och till människorna omkring sig ska också präglas av trohet och utgivande kärlek. Så blir det om relationen med Gud hålls levande. Sak samma för förhållandet mellan man och kvinna i ett äktenskap. En utgivande kärlek.

I den upproriska förkunnelsen har sexuell frigörelse kommit att handla om individens behov av att bekräfta sig själv, den egna kicken. Sak samma på vilket sätt, så länge ingen annan blir skadad. Men jag tror inte detta är sant, alla skadas av en sexualitet frigjord från det Gud avsett med sexualiteten.

Jag har hört moderna relationsrådgivare säga att du kan inte räkna med ett livslångt äktenskap. Ingen människa kan möta dina behov under ett helt liv. Du förändras och då har din gamla partner inget att ge dig, så sök en ny partner.

Vid ett samtal med en ung kvinna som levde i ett lesbiskt förhållande, så beskrev hon att hon kunde leva ut sin sexualitet både med en kvinna eller en man beroende på omständigheterna. Det handlade inte om könsidentitet, det handlade om människans frihet att välja.

Pengar, makt och sexualitet har stort inflytande på människans sätt att vara och dessa frågor präglar vår kultur i dag (tidsandan). Om jag som kristen ger efter för tidsandan så kan jag inte leva i en levande gudsrelation på det vis som den som beskrivs i Johannesevangeliet. Gud överger dig inte när du misslyckas, Han kommer fortsätta att kalla dig, men din relation saknar djup och kraft. (Detta skrivet av en man som själv misslyckats i relationer, men av Gud fått förlåtelse och som nu lever i en gudsrelation som fungerar genom Guds nåd).

LYSSNA INTE PÅ PROFETER SOM SÄGER ATT ALLT ÄR VÄL, ATT ALLT ÄR OK! Det stämmer inte. Lika lite nu som på Hesekiels tid. Relationssynder har mycket större påverkan på den kristna församlingen än vad de flesta tro. Församlingen blir därmed kraftlös.

Israels folk kom att skingras ut över jorden, när straffets tid kom. Krig drev dem ut. men Gud lovade att kalla dem samman och det är detta sammankallande som sker i vår tid.

Många i Sverige i dag tror att välfärden är en självklarhet. Att vi kan förlita oss på löften om trygghet och pensioner på ålderdomen. Men i verkligheten är denna välfärd mycket skör. Den finansiella egoismen, (del av tidsandan), har inget ansvar. I ett nu kan tilltron på ett lands ekonomi rasa och därmed rasar alla löften om trygghet. Saknas trohet i kulturen, så saknas finansiell trygghet.
Egoismen är som att surfa på vågorna, du får koncentrera dig på att bäras av vågen och stå upp. Men nationer bör inte styras av ”surfande” politiker eller företag.

Krigets vansinne tror vi oss ha lagt bakom oss, men även denna förhoppning kan snabbt skifta.
Den norska pastorn Emanuel Minos berättar om kvinnan som för många år sedan visade Minos  en profetisk hälsning som hon fått och som tydligt beskrev många av de förändringar som vi vart med om fram till nu.  Händelser och företeelser som hon inte kunde veta något om vid profetians tillkomst. Denna kvinna profeterade också om ett tredje världskrig.

Själv har jag aldrig fått en hälsning av denna karaktär, men en gång i bön upplevde jag den svenska nationen som delad. En gräns gick från en punkt strax ovanför Gävle och inåt landet diagonalt. Om denna gräns var en geografisk gräns, en andlig gräns eller någon annan slags gräns vet jag inte. Men jag fick klart för mig att det var en skillnad mellan norr och syd och att jag skulle vara i det sydliga området.

Bibeln talar om ett stort krig runt Israel där alla nationer vänder sig mot Israel men där Gud själv strider för Israel. 

Jag tror på en stor väckelse, den sista tidens väckelse. En väckelse som jag är rädd för kommer att komma till genom svårigheter, Vi vill gärna ha en väckelse utan att först möta svårigheter. Men ondskan har ett sådant grepp över vår kultur att kampen blir tuff.

För en icke troende människa kan det jag skrivit verka överspänt, men var försiktig. Jag har själv inte sökt detta ämne att skriva om. Jag har dock sagt till Herren att jag som förebedjare vill stå i gapet mellan Honom och mitt folk. Om han nu har användning för mig och i så fall måste Han ge mig kraft. Säg du samma sak. Välkommen till den andliga fronten.

Nåden är fullkomlig, du får allt av nåd. Men du väljer själv om du vill leva i nåden eller ta till dig fiendens värderingar som dina. Vi ska leva i världen men inte av världen. Denna tidsandans furste, Satan, vill bryta ner ditt andliga liv, han vill skada, helst förstöra, den gemenskap du har med Gud genom Jesu försoning.

Var på din vakt!

ALLT ÄR INTE OK – ALLT STÅR INTE RÄTT TILL!

JAG ÄR INGEN DOMARE AV MIN SAMTID, MEN DETTA ÄR EN HÄLSNING TILL DE KRISTNA SOM VILL LYSSNA OCH STÄLLA SIG I GAPET FRAMFÖR NATIONEN.

Hesekiel talade till Guds folk. Som Guds folk kan vi inte göra något av betydelse i egen kraft. Men ställer vi oss till Herrens förfogande så förmår vi allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar