måndag 7 maj 2012

Vårtecken

Backsippan blommar på sluttningen mot havet
vid Vik på Österlen. Ett vårtecken.
En vän till mig sa: "Det verkar som om andligheten flyttat in i kyrkan". Det han talade om var att kyrkorna börjar att fyllas och jag tror att han utgick ifrån Stockholms-erfarenhet.

Själv vet jag inget om detta, men det har varit påtagligt god andlig atmosfär och många besökare  i de gudstjänster jag besökt sedan jag kom tillbaks till Sverige i mitten av april. Det har glatt mig.

Jag läser också i tidningen om församlingar som samlats till bön och som genom detta fått erfarenheten att något börjar hända i andens värld.

Min egen erfarenhet säger mig att även i kristna sammanhang som verkar andligt döda, finns det en grupp människor som ropar till Herren om förändring.

Allt detta är gott och glädjande men bara en förberedelse för vad som ska komma. Det är bara början. Bibeln säger klart att vi inte ska förakta den ringa början, så det gör vi inte, utan vi gläds över vad Herren  gör i olika sammanhang.

Jag tror att en längtan efter något djupare, än det vi möter i vårt sekulariserade samhälle, börjar att spira i en åkerjord som länge förgiftats av annat. Församlingarna behöver växa sig starka för att ta hand om skörden när den avgiftade åkern bär full skörd.

Gör "Jesus-testen" för att se om det andliga sammanhang du möter håller måttet. Kan du där utan att störa säga: Tack käre Jesus för den frälsning du berett mig! Sjunger de om Jesus, nämns namnet Jesus ofta utan omskrivningar och synonymer. Då är det är goda tecken.

Därför skall ni också veta att ingen som talar genom Guds Ande säger: "Förbannad är Jesus", och att ingen kan säga "Jesus är Herren" annat än i kraft av den helige Ande. (1 Kor 12:3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar