fredag 11 maj 2012

Idyll eller verkstad ?

Är din församling en designad idyll, eller en Herrens levande verkstad?

I mitt förra blogginlägg skrev jag om Smith Wigglesworth, den engelske pingstpredikanten.

När jag tänker på denne mans liv så undrar jag om han skulle accepteras som medlem i en modern pingstförsamling.

Född i mitten av artonhundratalet, hårt arbetande redan som barn, analfabet upp till tjugoårsåldern, då hans fru undervisade honom. Hade svårt att uttrycka sig ända fram till 48 års ålder, då han blev andedöpt. Men efter detta kom han att resa världen runt som evangelist och helbrägdagörare. Kärv, ja burdus till sitt sätt, när han gick emot det som han såg komma från djävulen, t.ex. sjukdomar. Bakom det tvära yttre, ett stort hjärta som verkligen brydde sig. Han gav Herren all ära för de helanden som skedde.

Han läste bara en bok, Bibeln, och på denna trodde han hundraprocentigt. Det är väl typiskt att denne man blev utvisad från Sverige, när han som predikant besökte Stockholm. Även om det var en informell utvisning. Vi vill ha ordning och reda, inga gudsledda original.

Tusentals människor kom att möta Jesus genom hans tjänst och många blev helade från sjukdomar av olika slag. Människor uppväcktes till och med från döden.

Han saknade akademisk kunskap om kristen tro, men å andra sidan kände han Gud väl, och Gud bekräftade genom sin kraft att Han i sin tur kände Smith.

Som ung tog Smith de pengar han tjänade som rörmokare och drog in i slummen för att föra slummens barn till Jesus. Han agerade efter sin tros innehåll. Kämpade med sina svårigheter men sökte alltid Guds väg.

Hela Smiths liv var som en enda Guds verkstad. Själars frälsning, kroppars helande och profetiska hälsningar i en oändlig ström. Människor drogs till lokalen eftersom underverk händer där.

Om jag som en motbild lägger den vänliga, välanpassade, väldesignade kyrkan som accepteras av alla i samhället, så är jag väl fruktansvärt orättvis?

Troligen är jag det. Vi behöver inte eftersträva det burdusa framträdandet, men vi måste se att den kristna kyrkan aldrig kan vara en fungerande kropp om den inte går emot det som är djävulens verk.

Det handlar i första hand om att göra Guds verk, men då kommer vi med automatik i ett motsatsförhållande till djävulens verk.

Om din församling är fullt accepterad av en gudsfientlig omvärld, så lär den inte vara speciellt levande.

Nu uppmanar jag ingen att efterapa Smith Wigglesworth. Han var Guds redskap i sin tid. Men jag uppmanar alla att söka Guds väg i sina egna liv. En originalets äkta gudsrelation som ska förvandla din omvärld.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar