lördag 19 maj 2012

Sodoms chefsideolog?

I går kväll såg jag ett intervjuprogram på svensk television. Den som intervjuades är en internationellt känd svensk artist, låtskrivare och som det i intervjun visade sig, en självutnämnd filosof.

Att möta en människa som i allt är så helt övertygad om sin egen förträfflighet, är på ett skräckslaget vis fascinerande. Han var bland annat för ett fritt drogsamhälle och fri sexhandel och anser sig i detta stå på den svagares sida. Gamla vänner ska du skiljas från, precis som den du gift dig med, och detta när din egen utveckling fört dig bort från dessa relationer. Han är en av de upplysta få som förstår och som för filosofin vidare.

I mig finns efter tv-programmet en eftersmak av mänskligt högmod, även om jag förstår att han själv inte skulle skriva under på detta. Men han sa i intervjun att han inte bryr sig om vilka uppfattningar människor har om honom, så då kan jag säga vad jag tycker. Min uppfattning är att om denne man levt på Sodoms tid, så hade han direkt fått jobbet som chefsideolog.

Vad kan en kristen lära sig av detta. Jo, var lika orädd att föra fram evangeliet. Jag vet att det inte var lätt för Lot att stå för sina värderingar i samhället Sodom. Men vilket var alternativet? Att ge upp och anta Sodoms värderingar kommer aldrig på fråga.

Som kontrast ser jag bilden av Jesus framför mig. Lydig sin far, vandrade Han kärleksfullt bland människorna för att dessa skulle komma tillbaks till en relation med Fadern, denna relation som avbrutits genom synden.

Minns att vi inte kämpar mot människor. Inte vet vi vad som finns bakom den självsäkra ytan. Minns att filosofin är en tankekonstruktion inget annat. Spetsen av mänsklig visdom, sa den intervjuade, men mänsklig visdom kommer till korta även mot Guds dårskap, säger skriften.

Jag känner mig ytterligare motiverat att vara i bönekamp. Det är genom bönen vi vinner seger.

Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt. De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus. (2 Kor 10:3-5)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar