torsdag 17 maj 2012

Minskar mängden rutten frukt?

Det är en rad från min blogg som jag vill fördjupa resonemanget om.

Texten är: "Om din församling är fullt accepterad av en gudsfientlig omvärld, så lär den inte vara speciellt levande." Min text kan missförstås, som alla texter kan.


När jag skriver detta tänker jag inte på den uppskattnings som kommer från människorna, när de ser att vi lever efter Bibelns motto: "Se hur de älskar varandra" eller "se deras gärningar, de pekar på Jesus". 


Det finns en genuin uppskattning, som uppstår då vi kristna lever ut evangeliet, inte bara pratar om detta. Denna uppskattning bekräftar något som är äkta.


Det jag talar om i den text jag citerade är något annat. Det handlar om att vi anpassar vår värdegrund till de strömningar som finns i samhället.


På denna bild fräsch frukt, bl.a.
Jaffa-apelsiner och grapefrukt från Israel.
Det sägs om William Booth, Frälsningsarméns grundare, att han funderade om vad som blivit fel i verksamheten, när mängden rutten frukt minskade, den frukt som kastades på sångarna som sjöng ut evangeliet i slummen.


Om omvärlden behärskas av "denna världens furste"  som Jesus benämner Satan, så uppstår med nödvändighet en kamp. Men hela citatet lyder: Det är inte mycket mer jag kommer att säga er, ty denna världens furste kommer. Mot mig förmår han ingenting. (Joh 14:30)


Tillförsikten till Jesus seger är viktig för den kristna församlingen.

Om Frälsningsarméns första tid i Bradford sa Smith Wigglesworth: "Vi kunde be hela nätterna. Många låg utslagna under Andens kraft, ibland så länge son tjugofyra timmar i sträck. Vi kallade det för Andens dop på den tiden.Vi samlades och gjorde i tro anspråk på femtio eller hundra själar varje vecka och visste att vi skulle få dem..." a)

Hur kommer vi in i en sådan tilltro till Jesus seger? Inte handlar det om taktiska anpassningar tid tidsandan i alla fall, det lovar jag.

-------------------------------------
a) Wiggleswoth hans liv och tjänst av Julian Wilson (Gospel Media), sidan 19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar