lördag 3 maj 2008

Trygghetens slutna bubbla

Jag har vuxit upp med folkhemmet i Sverige och har aldrig varit med om att förlora allt. Men jag har mött människor som förlorat allt på grund av krig. Plötsligt gäller inte det regelverk som gett trygghet. Plötsligt gäller nya regler.

Det finns profeter som talat om en kommande ekonomisk världskatastrof. Jag planerar min ekonomi efter detta, vill inte vara bunden av skulder samtidigt som jag minns den dag då jag satt i en ledningsgrupp i ett finansbolag och skulle besluta om vår utlåningsränta med en inlåningsränta på 600% !!!

Du kan för dyra riktiga pengar köpa attraktiva sjötomter i en låssasvärld på Internet. Galenskap javisst, men hur mycket pengar läggs inte på investeringar som bara är investeringar på förväntningar och drömmar.

En värld skakar till, tillit till drömmar gäller inte längre. Mitt trygga pensionskapital, inte stort men tryggt, har plötsligt urholkningssjukan.

Vad har jag i så fall min trygghet. Känd svensk finansman i Paris hade tryggheten i pistolen.

Min största trygghet ligger i Jesus löften om att vara med mig alla dagar till tidens ände.

PS Det är tidig morgon. Jag ska strax göra frukost åt ett antal gäster på mitt vandrarhem. Sedan måste jag slutföra deklarationen, ”kejsaren ska ha sitt”, och förbereda söndagens predikan i Elim. Kikärterna har dragit i vatten över natten och ska förvandlas till humus. Gott på mackan. Det blir nog en vacker dag på Österlen. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar