tisdag 13 maj 2008

Är din gudsbild lika bra som min?


När en av mina döttrar konfirmerades så hörde jag en av lärarna säga ”Var mån om att inte låta någon tala om för dig vilken gudsbild du ska ha, din är lika bra som någon annans.

Jag har funderat över det där hon sa. Inte kan jag veta allt om Gud. Alltså finns en klar risk att jag har fel gudsbild på något vis.

Å andra sidan, Gud måste vara den Han är och detta oavsett hur min gudsbild ser ut. Om Gud bara är en återspegling av mitt tänkande, så kan han inte vara verklig och följaktligen ägnar jag mig åt självbedrägeri.

Dessutom är det så att Jesus inte öppnar för vilka vägar som helst. Han säger att Han är vägen, sanningen och livet och att ingen kommer till Fadern utom genom Honom.

En viss ödmjukhet är på plats. Annars blir det som skrönan om pingstförsamlingen som i sina stadgar hade en passus om att i händelse av Jesu andra återkomst så skulle kyrkan överlåtas till ortens missionsförsamling.

Om jag inte vet allt om Gud, så får jag söka information där jag kan få den, nämligen i Bibeln. Bibeln är Guds sätt att förklara vem Han är och det genom en text som skapats av människor, men som inspirerats av den Helige Ande. Det är också den Helige Ande som leder oss i läsningen och lyser upp stycken som vi behöver ta in.

Så var öppen för att din gudsbild kan behöva justeras, inte genom människors påverkan utan genom den Helige Ande. Visserligen kanske genom en människa, men allt ska prövas. Det är spännande är upptäcka Guds storhet.

PS Sommarvärmen har lämnat oss ett tag. Jag tog en promenad genom rapsfälten i solen, med handskar på, men det var så vackert. Jag njuter i fulla drag. Pratade med min son som studerar i Japan. Världen har krympt. När jag var ung var det ett stort äventyr att resa till Danmark. Föralldel det kan det fortfarande vara. Vi har direkttåg till Köpenhamn från Ystad. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar