torsdag 1 maj 2008

Första maj i Skåne

Första maj i ett fuktigt Skåne. I går sjöng jag i en manskvintett vid valborgsmässoelden i Skillinge fiskeläge. Ett opretentiöst hopplock av vänner från Elimförsamlingen i Simrishamn sjöng vintern raaaaa..... o.s.v. Vackert med elden mot havsviken. Kanske vackrare än sången.

På söndag ska jag predika i Elim för pastorn har ledigt. Jag tänker mycket på hur det är att leva som kristen i vår tid. Med mig i bakhuvudet har jag två TV-inslag som jag sätter i kontrast till varandra. Det första är ett kraftigt infrågasättande av all religion från SVT och det andra ett inslag i Kanal 10 där Sivert Öholm intervjuar före detta missbrukare från LP-verksamheten.

Paulus talar i 1:a korinterbrevet om att om det inte är sant det här med Kristus så är vi troende de mest ömkansvärda (=beklagansvärda). Jag själv tog avstånd från all tro jag växt upp med, men ett Gudsmöte korrigerade detta och förändrade mitt liv. LP-vännerna kan i än högre grad vittna om förändrade liv efter möten med Jesus, vår frälsare och helare.

1 kommentar: