fredag 2 maj 2008

Den Helige Ande är ingen låtsaskompis.

Om jag minns rätt så hette Alfons Åbergs låtsaskompis Morgan. Han var bra att umgås med för Alfons, så att han inte helt blev beroende av pappa. För er som inte tillhör Alfons generation, så kan jag tala om att han är en finurlig barnboksfigur.

Visserligen fick en pastor jag känner vid besöket på äldreboendet höra av en äldre man. ”Den Helige Ande är min kompis, jag talar med Honom varje dag”. Dessutom talar den moderna ateismen om religionen som en ren fantasiprodukt. Någonting vi önskar ha för att känna oss tryggare. Då ligger låtsaskompisen nära till hands eller………..

I går var vi samlade i en hemgrupp inom Simrishamns-Elim. Vi kom att tala om våra erfarenheter av den Helige Andes påverkan på våra liv och detta ner på minsta vardagsnivå. Vi är så tacksamma för Guds alla gåvor och visst kan den som så önskar punktera många av våra händelser som tillfälligheter. Men när tillfälligheterna sammanfaller till ett mönster då föredrar jag att tacka för gåvorna. Och vissa händelser är så precisa att jag inte godtar invändningar. Så det så!

Bibeln talar också om detta med att den som inte mött Gud har svårt att förstå det som kommer från Gud. Så det är bara att acceptera attacken och fortsätta att tacka Gud.

PS I dag hade vi en underbart solig dag på Österlen och rapsen börjar blomma. Snart står den intensivt gul mot den blå Östersjön. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar