söndag 4 maj 2008

Min predikan

Vi fick en fin gudstjänst i Elimkyrkan i dag. Vännen Peter som mest är känd som Taubetolkare, sjöng Einar Ekberg sånger på en trubadurs sätt. Det var så berörande. Märta spelade så fint både på orgel och piano. Janne inledde med bibelord.

Jag predikade om att vara kristen i vår tid och utgick ifrån det TV-program från SVT där en forskare, en ateistisk fundamentalist så hårt angriper all religion. Eftersom jag själv har haft en trettioårsperiod i mitt liv då jag helt tog avstånd från all tro så har jag lätt att identifiera mig med angreppen.

Den som inte fått ett möte med den uppståndne Jesus kan inte rimligen tro. Men vi som haft detta möte kan inte sluta att tro även om vi attackeras hårt. Vi kan inte förneka vår frälsare.

Poängen i min predikan var inte att gå i genmäle utan att i stället fungera som församling så att omvärlden övertygas av vårt liv och av den Helige Andes underfulla verk. Den första församlingen i Jerusalem kom in i en sådan kraftfull fas efter det att förföljelse börjat. Läs om bönemötet i Apostlagärningarna kapitel 4.


PS Åter igen en fin dag på Österlen. När jag passerade Borrby tuvor så blandades späd grönska med en begynnande rappsblom, i solljuset med havet som bakgrund. Jag tröttnar aldrig. Maskrosorna har tagit fart de sista dagarna, så i morgon ska gräsklipparen fram. DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar