söndag 11 maj 2008

Den Helige Andes helg

I min kyrka talade Alvar Edin i dag på pingstdagen. Som sångare hade han fäst sig vid att nästan alla sånger om den Helige Ande var en bön ”Helig Ande kom” och han menade att detta förhållningssätt inte var nytestamentligt korrekt. Vi borde mer vara inriktade på att tacka för att vi fått den Helige Ande. Detta steg i tro öppnar för att fungera i den Helige Andes kraft.

Att den Helige Ande är utgiven till vårt stöd och för att vi ska verka i Guds kraft är uppenbart.

Också den som ber att den Helige Ande ska uppfylla någon annan bör förstå att det är Guds vilja att den Helige Ande bekräftar sig i alla uppriktiga sökare, följaktligen är det ingen tvekan om att det ska inträffa att vi fylls av den Helige Ande.

En god vän till mig på besök i S:t Clara kyrka, blev tillfrågad av en tillresande Anglikansk biskop om han ville bli döpt i den Helige Ande. Han besvarade frågan jakande. Biskopen bad då med en enkel men tydlig auktoritet att så skulle ske och det skedde! Jag har iaktagit att denna självklara andliga auktoritet är ett tydligt kännetecken i den varma delen av den Anglikanska kyrkan.

Så, må jag sluta att be "Herre låt det ske om det är möjligt" utan i stället lita på att om jag ber enligt Herrens vilja, så ska det ske. För det har Han lovat.

PS Jag prövar att laga nya maträtter enligt GI-metoden. Riktigt spännande. Måste minska i fysiskt omfång men andligt vill jag utvidga området. Österlen är som vackrast just nu. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar