tisdag 1 januari 2013

Ny dag - nytt år

Med vinröd fluga
Det är min ny-födelsedag i dag. När jag vaknade denna dag för nitton år sedan hade jag ingen längtan att möta Gud. När jag somnade på kvällen så hade jag mött Honom och fötts på nytt. En ny vandring hade börjat.

Så tänker jag, men kanske är det så att gudsvandringen bara hade ett avbrott på cirka trettio år. Pappa gick och väntade medan jag förslösade arvet i främmande land. I vilket fall så var det stort att slutas i Hans famn.

Jag tycket inte att det är så stort att fira att vi byter årtal i vår kalender. Inget ändras egentligen med i och med ett sifferskifte. Trotts detta anslöt jag mig till traditionen och bar vinröd fluga under några timmar.

Men det är stort att vakna upp varje morgon och att få dricka det levande vattnet, att dricka sig o-törstig av Guds nåd. Lägga gårdagens misslyckanden inför Honom och vandra vidare i en djup glädje. En glädje som finns i botten även när sorgen dominerar mitt inre.

Hur ofta hade jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. (Del av Lukas 13:34)

Versen handlar om Jerusalem, men jag ser mig gärna omsluten av Guds nåd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar