söndag 6 januari 2013

Miraklet i Klara

Från missbruk till tro
På Sveriges Television såg jag programmet "Miraklet i Klara" och det gladde mig till tårar. Har du missat det så finns det på SVT Play i cirka trettio dagar. (Kan inte ses utanför Sverige).

Den före detta narkotikamissbrukaren som vittnade visste vad frälsning handlar om och vad befrielse är.  Tänk om vi med andra missbuk som egoism, förtal, eller vad det nu kan handla om, tänk om vi kunde ta till oss vad frihet i Kristus är.

"Att kyrkan går ut det är definitivt kyrkans framtid", sa mannen, "Det finns ingen back på Jesus skuta" var en annan mening.

För er av mina besökare som inte känner svensk kristenhet så vill jag beskriva Klara kyrka som en uppsökande kyrka som mött många människor, med speciella problem och speciella behov, i det centrala Stockholm. För många från modern svensk frikyrka, som inte trivts hemma,  har det enkla raka budskapet blivit en lisa för själen. Klara tillhör vad man kan kalla"den troende delen" av Svenska kyrkan.

PS Jag anser att en delning går inom alla kristna kyrkor av i dag. Min uppgift är tack och lov inte att vara domare av enskilda människors tro. Den uppgiften har Herren exklusivt. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar