måndag 14 januari 2013

Ett svårt ämne

"Varför måste de kristna välja en Messias som var jude? Den frågan brukade pappa till SvD:s Harry Amster ställa sig. I en personlig text skriver han här om att växa upp som jude i Sverige och den komplicerade relation till Jesus detta gav. I morgon öppnar utställningen ”Juden Jesus” på Judiska museet i Stockholm." Citat från en ingress i den svenska tidningen Svenska Dagbladet i dag.

Intressant artikel med många spetsigt formulerade satser. Det är svårt att kommentera synpunkterna med tanke på den fruktansvärda historia vi har i kristnas agerande mot judiska befolkningsgrupper. Vad jag möjligen kan tycka är att enskilda bibelord tagna ur sitt sammanhang inte ger en korrekt bild. Men dessa bibelord har helt säkert även används felaktigt från kristet håll under historiens gång.

Huvudfrågan är givetvis om Jesus är Messias eller inte. Är han Messias så är han en judisk Messias. Svaret på Guds löften till Israel, som även omfattar alla folk enligt Guds löfte till Abraham.  Är han inte Messias så är allt en bluff. Jag trodde länge på det senare påståendet, men ändrade mig, efter något som jag benämner som ett gudsmöte. Så nu tror jag på det första påståendet. Men jag förstår att den symbol som jag älskar, korset, för en som förföljts i detta kors namn är en ond symbol. Så kan det som är kärlekens symbol genom onda handlingar förlora sin betydelse och för människor bli en hatets symbol.

Vi kristna av idag bör agera så att korset återfår sitt rätta symbolvärde.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar