onsdag 9 januari 2013

Reducerad kristendom?

Ett citat från Svenska Dagbladet i dag:


"Frågan om de kristna uttrycken betyder något för oss kan diskuteras. Och om vi kan leva utan religion alls var temat så sent som på annandagen i Annas eviga i SVT. Under 2012 kom både Dalai lamas bok ”Beyond religion” och Alain de Bottons ”Religion for atheists”. Böcker och debatter pekar på samma trend – många blandar i dag flera vishetstraditioner och därför blir de alltmer överlappande."

Efter detta följer en artikel om den amerikanske teologen Marcus Borg. 

Som jag sammanfattar hans budskap så finns det en Gud som står över alla religioner och denna Gud vill föra varje människa fram till en transformation, där det goda i människan segrar. Genom vilken religion, eller utan religion spelar ingen roll. Det kristna syndabegreppet utgör här ett problem.

Jag tror också på en Gud som står över alla religioner och som vill föra fram människan till ett förändrat liv. Genom syndernas förlåtelse. För mig pekar hela Gamla testamentet fram på Jesus Kristus och Jesus själv förklarar vem Han är och varför Han kommit till denna jord. I denna förklaring säger Han att Han är den enda vägen till Fadern. Hur förklarar man bort detta budskap?

Jo genom att framföra den reducerade kristendomen där Jesus är en av många vishetslärare. Denna reducering skiljer sig från den reducering som finns inom kökskonsten. I köket reduceras något till att avlägsna onödig vätska för att smakämnena mer ska framträda. Vid reducering inom teologin så avlägsnar man det centrala så att endast "vattnet" blir kvar.

Artikeln om Marcus Borg var mycket intressant. Jag har sparat den på min dator för framtiden. Säkert är Marcus Borg en fin och intressant människa med ett genomtänkt budskap. Dock ett budskap i linje med tidsandan. Något som SvD konstaterad i det stycke jag först citerade.

Vi kommer i framtiden allt mer att möta "världsreligionen" och de kristna som håller fast vid Jesus som guds son, själv en del av gudomen, de kommer att bli marginaliserade av samhället.

Även de första kristna var marginaliserade av det romerska samhället, men de höll fast vid sin tro och segrade. Uppenbarelseboken talar om världsreligionen och hälsningen till församlingen i Filadelfia behöver vi ta till oss:

 Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona. Den som segrar skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig lämna det. På honom skall jag skriva min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himlen, från min Gud, och mitt eget nya namn.  Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. (Upp 3:11-13)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar