fredag 11 januari 2013

Skiljelinjen Israel

I går hade vi en god vän på middag. Hans namn är Max Safir och hans livsöde har nyligen kommit i bokform. En viktig dokumentation av nutidshistoria. Max släpptes från tyskt koncentrationsläger nitton år gammal med en vikt av tjugofyra kilo. Hans livsöde efter detta är parallellt med det moderna Israels historia.

"Manna-elefant"
Vi talade om livserfarenheter och tog till slut manna från min fars "manna-elefant". "Mannakorn" kallade mina föräldrar de små lappar med hänvisning till en eller flera bibelverser. Min far hade snidat en elefant att förvara dessa mannakorn i.

Ett av de ord vi fick upp var om Guds storhet och Hans kärlek till Israel. Många säger att texter från Bibeln ska man söka genom metodiskt läsande och inte genom random-metoder.

Jag säger inte emot detta, men ett faktum är att när vi genom året haft Max som gäst, så har vi alltid fått mannakorn som handlar om Guds kärlek till Israel.

De kristna som tror att Guds löften till Israel har tagits tillbaka lever i en stor villfarelse. Min övertygelse är att synen på Israel är en av de frågor som markerar skiljelinjer inom kristenheten. Synen på äktenskap är en annan sådan fråga.

Emanuel Minos sa till mig en gång: Uppmana de kristna att be för Israel och detta vill jag av hela hjärtat göra. Israel av i dag är en sekulär nation med olika slags religiösa inslag. Allt ifrån strängt ortodoxa judar till messianska Jesus-troende judar. Att leda denna nation, som ständigt står inför hot från omvärlden är ingen lätt uppgift. Israels politiska ledning behöver våra förböner.

Det är skrämmande att se hur antisemitismen återigen växer i Europa. I Sverige illustreras detta av situationen i Malmö. Denna stad, Malmö, är för mig ett strategiskt böne-mål. Staden representerar i hög grad de motsättningar som vi i framtiden kommer att möta i Sverige.

Uppdelningen inom kristenheten är inte en uppdelning efter vad som formats fram av kyrkohistorien. Visserligen kan det se ut så på ytan. Nej, uppdelningen är i hur vi förhåller oss till Guds erbjudande om frälsning, insikt i vårt behov av syndernas förlåtelse och hur vi sedan förhåller oss till de löften Gud gett oss och de löften Han gett sitt egendomsfolk, Israel.

Vi är inympade i Israel och sliter vi oss loss från ympstället så vissnar grenen.

---------------------------
Boken hittar du på XP-media





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar