måndag 31 december 2012

Det tuffa kärleksbudet

En gång mötte jag en kvinna som ofta talade om kärlek med människor i sin omgivning. Jag uppfattade det som om hon såg sig som en kärlekens förkunnare. Men så gick något henne emot, hon såg sig som förfördelad och hennes ögon skiftade från kärlek till hat inom loppet av sekunder.

Så var det mannen som alltid ställde upp för andra. Han var beundrad för sin omsorg. Ett föredöme. Men så betedde sig en av dem han hjälpte på ett sätt som mannen tyckte var fel och då förvandlades omsorgen till förskjutning och konflikt på mycket kort tid.

Jag själv då, lever jag efter kärleksbudet?

På gatorna i Fuengirola går en mycket utstuderad tiggerska och jag har i mitt inre sorterat henne som del av en tiggarklan och inte en sådan som jag ska hjälpa.

Men Jesus undervisning är inte som ett försäkringsavtal som innehåller många undantagsklausuler.

Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. (Matt 11:29)

Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand.  Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom.  Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad*, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom.  Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig.

Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa *och hata din ovän*  Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er.  Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.  Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också?  Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också?  Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig.

(Matt 5:38-48) Folkbibelns översättning.

Här kommer jag dagligdags till korta och jag ber ofta bönen om att få mer kärlek som en gåva från Gud. Han ger oss sådana gåvor. Mitt förnuft kan tycka att mitt handlande i kärlek är oförnuftigt, men handlingar i kärlek är den väg som är segerns väg. Guds församling (kyrka) har alltid varit segrande då den levt i kärlek. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar