söndag 30 december 2012

Gud behöver inte bevisa något!

Det är ett viktigt faktum för oss människor att inse att Gud inte behöver bevisa något alls. Om så alla människor i världen avvisar Honom så betyder detta inte något alls. Guds storhet överglänser allt.  Vi kan inte kräva att Han ska överbevisa oss om sin existens.

Men hans kärlek till oss är så stor att Han vill bevisa sig för oss, för att vi ska få leva i en relation med Honom, allts skapare. För detta har Han gett oss sitt ord, Bibelns texter och det levande ordet, Jesus Kristus.

Jag har en längre tid bett om tecken och under rakt in i vår egen västerländska kultur, under som skakar om oss i vår självtillräcklighet. Under som inte kan bortförklaras, som tvingar oss att ta ställning, för eller emot. Jag har ropat: Vi måste få se under, vi är så fångade i tvivlets fälla, i förnekandets kultur.

Människor med tydlig verkat med helandets gåva har alltid blivit starkt ifrågasatta. Tidningsartiklar runt män som Smith Wigglesworth och vår egen F A Boltzius visar starka angrepp, kränkande kan tyckas, men "oförklarliga under" provocerar.

Jag såg på Apg29 en video från Tommy Liljas möten i Asien. En liten flicka så går sina första steg efter ett helande. Berörande. Tommy säger rakt in i kameran att detta även kan ske hos oss och jag vet att detta sker redan i dag, men jag tror att vi kommer att få uppleva mycket mer av under och tecken framöver.

Så Herre låt de ske, Du som inte behöver bevisa Dig. För vår svaghets skull; överbevisa oss.


2 kommentarer:

  1. Vad gäller F.A. Boltzius och hans "kollegor" är det provocerande att snarare sjuka kränkts, framvisade såsom "oförklarliga under" men inte ett dugg bättre. Dylikt tummande på sanningen kan jag för min del inte förstå hur man kan vilja blunda för, då som nu.
    mvh DL

    SvaraRadera
  2. Jag påstår inte att falsk "helbrägda-undervisning" aldrig förekommit. I de nämnda fallen känner jag mig dock trygg. Vi har säkert olika uppfattningar även om detta. Hälsningar Börge

    SvaraRadera