torsdag 21 oktober 2010

Jesus höga anspråk

Jag är pinsamt medveten om min egen otillräcklighet. En syndare frälst av nåd. Jag har syndat både före det att jag tagit emot Jesus som min frälsare och efter denna tidpunkt.

Björn Ulveus förkunnar att det inte finns någon gud. Kay Pollak förkunnar att du inte behöver bli förlåten för synder eftersom det inte finns några synder att bli förlåten för. Liberalteologerna förkunnar att vi inte kan vara säkra på att det finns en gud och framför allt inte vara säkra på vem han är, vi måste bedöma allt från vår nuvarande nivå av kunskap. Många förkunnar att det finns en gud men vi kan närma oss honom på många sätt. Det är samme gud vi söker genom olika religioner.

Visst jag tror också att det är samme Gud vi söker men hur är vägen till Honom?

Jag hade förkastat min barndoms kristna uppfostran och levt utan denna i trettio år. Men sedan gjorde jag ett gudsmöte som övertygade mig om att jag varit på fel väg.

Vissa säger att Jesus är en vishetslärare bland många. Han rör om i egoismens begreppssfär. Men hans anspråk är mycket högre än så. Han säger att han är den enda vägen till Gud.

Du har att förhålla dig till detta. Endera är han Guds älskade son som offrar sitt liv för att du och jag ska blir räddade för evigheten, eller så är han en galning som påstår sig vara gud.

Bergspredikan anses vara ett omskakande vishetens förkunnande som bevisar Jesus förmåga som vishetslärare. Men läser du verkligen denna predikan så finner du att Jesus t. ex. när det gäller den sexuella synden skärper upp kraven till att omfatta våra tankar och vår fantasi.

Gud är kärleksfull och helig. Synd är de handlingar och tankar som är upproriska mot Guds karaktär. Han söker relation med varje människa eftersom varje människa är djupt älskad av Honom. Synden hindrar flödet i min gudsrelation. Vissa språkligt kunniga säger att ordet synd betyder att missa målet.
Målet med att vara människa är att vara i relation till Gud. Synden gör att vi missar detta mål.

Men var vid gott mod. Hur stora dina synder än är så finns en kärleksfull Gud som söker en möjlighet att få möta dig med sin kärlek och sin förlåtelse. Inte med acceptens av din synd, Hans heliga karaktär kan inte acceptera synden, men med frälsning och förvandling. Att födas på nytt till att bli den människa du var avsedd att vara. Att leva i en gudsrelation ledd av den helige Ande.

I mitt liv som kristen är jag visserligen inte perfekt men jag har upplevt Guds ledning och Hans närvaro i mitt liv. Därför kan jag anbefalla vägen, som den kallas, vägen till Gud som Jesus undervisar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar