tisdag 31 december 2013

Snart ny-födelsedag

I morgon är det den första januari. Då inträffar min tjugonde ny-födelsedag.

I dag för tjugo år sedan hade jag ingen tanke på att återvända till Gud. Men på nyårsdagens kväll, för tjugo år sedan, hade Han återfört mig till sin gemenskap. Detta under är stort. Det står i skriften att hela himmelen jublar över varje syndare som omvänder sig och jag jublar i tacksamhet tillsammans med alla himmelens änglar.

I går var jag på förbönsuppdrag. Först var jag vid en kyrka och bad. En kyrka som står inför tuffa samtal, samtal som kan komma att störa det Herren vill ska ske genom denna kyrka, Jag bad om en kärleksfull ton i alla samtal de har framför sig. Bara genom kärlek segrar vi.

Sedan var jag och bad vid en annan kyrka, en kyrka som sedan många år haft problem med maktsynder. Så även nu. Goda ambitioner får inte kraft genom att de fångas upp av maktstrukturen. En kyrka kan inte ha samma måttstock som ett företag beträffande resurser. Allt guld och silver tillhör Herren. Mänskliga ambitioner måste vika sig för Herrens vilja.

Det var riktigt tungt att be vid den senare kyrkan. Jag bad om välsignelse över kyrkan, medveten om att Herren berör och välsignar, inte efter vad vi förtjänar, utan efter sin nåds storhet.

På samma sätt som jag på en dag fick möta nåden. På samma vis kan en kyrka förändras i ett nu.

En uppmaning till dig: Ge aldrig upp - Guds rika nåd gäller oss alla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar