måndag 6 januari 2014

En märklig blandning.

Under vår korta vistelse i Sverige, nu över julen, har vi mött många olika människor. Det har varit möten med stor glädje och kärlek.

Samtidigt tränger sig den andliga situationen i Sverige in i mig. Ja, allt dess innehåll finns så nära, som om det tränger in under huden. I ensam bön inför Herren gråter jag ut inför Honom och Han svarar med välsignelse. Så påtagligt att tårar vänds till förväntan.

Min egen förmåga att påverka känns så liten. De makter och tankekonstruktioner som dominerar nationen destruktivt verkar solida. Då påminner Han mig; varje människa som är villig att gå min väg, ger jag kraft att segra. Att vandra i den helige Andes kraft är en segervandring oavsett hur omständigheterna verkar vara. Denna vandring vill jag vandra.

Så får jag se små tecken på uppluckring av den hårda jorden. Små händelser som bevisar att den andliga våren är på gång. En tidig vår-vandring är en glädjens vandring. Förväntan på soliga dagar då naturen jublar. Vi jublar med Jesaja (44:23):

Jubla ni himlar, ty HERREN har gjort det, höj glädjerop, ni jordens djup, brist ut i jubel, ni berg, du skog med alla dina träd. Ty HERREN har återlöst Jakob, han visar sin härlighet i Israel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar