fredag 17 januari 2014

Vad rör det dig - följ du mig!

I kväll tittade vi på en DVD från Ankarstiftelse här nere i Turistkyrkan på Costa del Sol.

Den handlade om väckelsen i Colombias fängelser. Om undren av omvändelse in i starkt kriminella människors liv. Om frälsningsvisshet, förnyade sinnen som återspeglar sig i ansikten strålande av glädje och kärlek. Om insikten att förlåtelse måste ges av den som själv fått ta emot förlåtelse. Att förlåta sin brors mördare och tillsammans med honom, som syskon i Herren, jubla inför Guds tron.

En illustration av att det handlar om nåd. Helt utan egna meriter. Tyngda av mängder av brott får människor vara Guds redskap till andra människors välsignelse.

Som en verklighetsfrämmande kontrast känns då det teologiska "hela havet stormar" som pågår på internet. Hårda ord om andra kristna som inte följer "den rätta teologin". Jag kan dela en kritisk syn på vissa företeelser, men aldrig den kärlekslöshet med vilken kritiken framförs. Inte heller de konspirations-teorier som framförs som om de vore profetiska tilltal.

En kaxig, kärlekslös debatt ger endast sår och skapar en förhårdnad över egna samvetet. En skrällande cymbal vars ljud tonar ut utan att få betydelse för evigheten.

Jesus ord till Petrus när denne ville veta hur det skulle gå med Johannes, dessa ord är så viktiga.
Var rör det dig - följ du mig!

Dessa ord tänker jag leva efter fortsättningsvis. Vårt eget följande är det viktiga i våra liv.
---------------------------------------
Joh 21:22 Jesus svarade: "Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Följ du mig!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar