tisdag 4 februari 2014

Den största lyckan!

Den största lyckan för en människa är att få fred med Gud!

För många år sedan var vi inbjudna till ett stort födelsedagsparty i en förstad till Stockholm. Födelsedagsbarnet hade det gott ställt och inget saknades på festen. Välsmakande rätter, goda drycker, levande musik och massor med trevliga gäster. Bättre än så kunde väl inte en människa ha det? Vi konstaterade: "Vilken trevlig fest".

Dagen efter var en söndag. Då gick vi till vår kyrka och var med i gudstjänsten. Lovsången flödade och vi kände den helige Andes närvaro i gudstjänsten. En inre frid strömmade genom kroppen. I all sin enkelhet slog denna gudstjänst den tjusiga festen med hästlängder. Det gick helt enkelt inte att jämföra.

Hur ska jag kunna förklara denna skillnad för min omvärld? Hur ska jag kunna ge denna kunskap vidare till andra, i en värld som ser gudstro som en historisk kvarleva, kanske från urtiden?

O, att jag kunde berätta om att mötet med Jesus är en verklighet. En händelse som kan ge ditt liv det djup som gör livet värt att leva. Gode Gud ge mig denna förmåga att tala.

Så här uttrycker aposteln Paulus saken: "En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt."  (1 Kor 2:14)

Nu är det inte så att vissa människor har denna förmåga att vara andliga och andra inte. Nej, varje människa som tar emot Jesus som sin frälsare får födas till ett nytt liv. Ett rikt liv i gemenskap med den helige Ande, med Gud själv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar