söndag 28 april 2013

Vind över tundran

Tundran är ett fruset stycke mark. Permafrost kallas det. På tundran finns låg och ömtålig vegetation. Vegetationen har anpassat sig till den rådande kylan.

Finns det andlig tundra? Områden som varit kalla så länge att människorna på plats anpassat sig till den rådande kylan.

Andlig sång på hamnplanen i Simrishamn.
Delar av året bor jag på Österlen. Ett område i Sverige där vi  av kristna besökare ofta får höra hur hårt det är på Österlen. Statistiskt stämmer säkert detta, om vi ser på andelen frikyrkliga i regionen. Österlen anses vara andlig tundra.

Österlen bör ha svenskt rekord i gallerier per capita. Var och vart annat hus verkar förvandlat till galleri. Österlen har också mycket av "new age nära" aktiviteter.

Som förebedjare har jag Österlen på mitt hjärta sedan många år. Jag tror inte på att det finns områden på vårt jordklot som är "för hårda" för få möta Gud och jag vill inte anpassa mig till vad som kan uppfattas vara arktisk kyla.

Vid mitt hitintills enda besök i Kina, för många år sedan, mötte jag en ung kristen kvinna som frågade mig vilken plats på jorden som var andligt hårdast. Efter en stunds betänketid svarade jag Tibet. "Då ska jag gå dit", svarade kvinnan. Hon menade allvar och det hon stått för, på den ort hon där hon verkat, bekräftade detta. Jag skulle vilja veta hur det gått för henne, men jag har inga sådana kontakter.

Av kyrkohistorien vet jag att platser där förebedjare varit i funktion, där bryter väckelse fram, oavsett hur det andliga klimatet verkar vara. Så vi alla som ber för Österlen, vi tröttas inte ut. Andens varma vind ska svepa fram och förändra klimatet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar