söndag 21 april 2013

Vinden blåser vart den vill

Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden. (Joh 3:8)

Jesus talar här till Nikodemus, en judisk rådsherre, om skillnaden mellan jordiskt och himmelskt. I samma kapitel talar Han om att födas på nytt och vill förklara nödvändigheten av den totala omvändelsen. Beskriven som att födas, en process som barnet själv i högsta grad är delaktig i, men inte på något vis själv kan styra.

Med omvändelsen är det så att när jag vänder mig om så kommer jag att möta Jesus ansikte mot ansikte. Jag visste inte att han fanns där, men i och med att jag vänder på mig så ser jag Honom. Då jag ser hans kärleksfulla ansikte vågar jag överlämna mitt liv i hans omsorg. Födelseprocessen tar då sin början. En process jag inte styr, men i högsta grad är delaktig i, den är är livsviktig och omfattar evigheten.

Jag styr inte heller vinden men förs av den i en ny riktning. En spännande seglats.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar