onsdag 19 maj 2010

Tror du på pengar?

Litet lustigt  tyckte kanske vi det var att vissa grupper av människor tyckte att ett snäckskal kunde ha ett värde och vara symbolen för detta värde. Hur förunderligt är det då inte att en liten papperslapp med påtryckta mönster och färger skulle representera ett sådant värde att livet skulle vara värt att kretsa kring denna symbol. Nu ersätts pappersbitar av digital nollor och ettor som i en svindlade fart lagras i ett elektroniskt minne. Ett minne som av misstag kan utplånas på en sekund. Men då finns backuper som säkerställer siffrorna invänder någon. Ja men vem säkerställer att detta värde har ett reellt innehåll?

Det handlar om förtroende. Jag känner människor som lärt sig att skumma på den monetära ytan och därigenom skapat sig mer än ett drägligt liv. Att genomskåda systemet och utnyttja detta till egen fördel. Smart? På ett vis, ja, men på ett annat vis bara att vara fångad av systemet.

I starka vänstergrupper ersatte man bristen på papperssymboler med solidaritet. Ett ord som fått mystisk klang. Men faktum är att solidaritet innebär att en människa är beredd att göra en handling utan att för den skull behöva få en papperssymbol i utbyte. Min kompis Birgit växte upp i Göteborgs revolutionära värld med en far som så starkt stod för detta med solidaritet. När Birgit upptäckte Jesus så tyckte hon att Han är ju som pappa.

Man kan få nobelpris på att berätta om hur ekonomiska lagar fungerar och jag ser framför mig en finansminister med hästsvans som förvånat försöker förklara hur allt ska vara för att fungera till vårt bästa. Jag ser också en sångare som sjunger att de har tagit allt ifrån oss. Nu ska vi ta det tillbaka.

Svart och vitt i papperssymbolernas värld. Det finns inga högar med pengar som tryggar din pension.
Jag tror inte på mammon. Guden Mammon är en falsk avgud som får människor att dansa en desperat dans.

Men kanske du säger: Är inte Jesus också en mänsklig tanke som vissa som kallar sig troende gjort till ett stort värde och som har detta värde eftersom de envisas med att tro på honom? En symbol bland många andra? Ja du, hur ska jag kunna argumentera för detta?


Jag vill inte argumentera. Prova på att vända dig till Jesus. Om det inte innebär en skillnad, om det inte har ett verkligt värde så förkasta det. Min vän pastor Stanley har skrivit en litet bok: Testa Gud, han finns". I denna uppmanar han oss att ge en sådan test sin tid.

Endera befinner jag mig i en utdöende grupp av människor. De som tror på Gud. Eller så befinner jag mig i en mänsklighet som desperat söker värden värda att sträcka sig emot med inte upptäkt det största värdet. Min argumentation har inget värde men mötet med Jesus har stort värde, en livsavgörande betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar