torsdag 20 maj 2010

Möte med annan tradition

I går kväll gick Berit och jag på engelskt bibelstudium nere i Turistkyrkan. Medan vi skandinaver stänger över sommaren så har den engelsktalande gruppen öppet och söker evangelisera bland människor som passerar på Paseon.


Bibelstudiet handlade om mysterium i Nya Testamentet. Mysteriet i den kristna tron talar vi inte så mycket om i den tradition från svensk frikyrka som jag känner bäst. Mysteriet kan bara tas emot i tro och den som förkastar tron kommer inte åt mysteriets kärna. Jag lyssnade i tro och fann mycket som jag kunde instämma i, men som alltid med tolkningar så är jag på min vakt.

Talade Jesus i profetiska ord när han talade om senapskornet som växte till ett stort träd. Vad jag förstår växer senapen vanligen till en buske och inte till ett stort träd. Men Jesus talar om senapen som ett stort träd där himmelens fåglar bygger bo. Talar han då om kyrkan som från den lilla gruppen av tolv växer till den världsvida kyrka vi ser i dag? Talar han om att många olika element, en del främmande, som bygger bon i kyrkan? Eller talar han om individens växt i tro som når det övernaturliga, det gudomliga.


31 Han framställde också en annan liknelse för dem: "Himmelriket är likt ett senapskorn, som en man tar och sår i sin åker. 32 Det är minst av alla frön, men när det har växt upp är det störst bland alla köksväxter och blir som ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo i grenarna." Matteus 13

I dagens text i andaktsboken vi läser här i Spanien, så citerar Stig Abrahamsson Lewi Pethrus.
Pethrus talar om det gudomliga elementet som den djupaste hemligheten i Guds församling. Med det uttrycket avsåg han den uppståndne Jesus närvaro och den helige Andes inflytande.


En hälsning till Birgit: Vi bad för Paul även i den engelska gruppen. Guds välsignelse i er kamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar