lördag 22 maj 2010

Detta med mysterier

Pastor Sigvard var här på middag och vi berörde detta med mysterierna i Nya Testamentet. Det går inte att möta Gud till frälsning utan att passera mysterierna. Vad menas med detta?

Jo, det till synes oförnuftiga att Gud själv möter oss till frälsning genom att offra sig själv. Jag har full förståelse att detta kan betraktas som dårskap. Tre bibelord om detta med mänsklig visdom och Guds dårskap:
1 Kor 1:18
 
Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.

1 Kor 1:25
Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor.
 

1 Kor 2:14

En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.
 
Ju äldre jag blir dess mindre imponeras jag av mänsklig visdom. Hur kan dessa vuxna barn leda stora företag och nationer. När man ser resultatet så kvarstår frågan. Mänskliga teorier förvandlas i vardagen till sanningar att leva efter. För att så småningom förkastas för nya sanningar. Äkta vetenskap närmar sig frågeställningarna i sökande ödmjukhet. Argumentation från ateister, eller humanister som de nu kallar sig, tillhör inte den ödmjuka avdelningen.

Jag har upptäckt en väg som passerar erkännandet av egen begränsning och som går genom det vi kallar mysterier. Min önskan är att alla upptäcker denna väg men jag inser att det finns hinder för detta. Men du, jag kan inte förneka den väg jag upptäckt och minns att jag inte har någon som helst egen fördel av att övertyga dig. Så tag emot mitt vittnesbörd och pröva själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar