tisdag 5 januari 2010

De svåra valen mitt i vår närhet

Tänk dig in i att vara Gud. Att vara skapare och att se hur det du skapat rör sig åt ett håll som du vet inte är bra, en väg som du som skapare vet leder till något ont.

Då tänker du; varför gav jag utrymme för det fria valet? Men samtidigt tänker du; utan det fria valet kan inte kärleken leva och eftersom jag är kärleken är det där jag vill möta min älskade. I en relation av frihet men också av kärlek.

Slut med mitt inbilska försök att tro att jag kan tänka Guds tankar.

Jag kan och vill inte förneka den kärlek jag bär inom mig. Kärleken till min fru, till mina barn, till mina vänner och till mänskligheten. Jag kan definitivt inte förneka kärleken till min frälsare. Jag älskar också det ord Gud givit oss. När jag läser detta i den helige Andes belysning upplyfts min själ. Jag minns stunder av nära gemenskap med Gud där Hans helighet omsluter mig, det var som att vara i himmelens förgård.

En person i nära relation till mig trodde att jag kanske skulle avbryta vår relation eftersom den personen gjort ett val i sitt liv som den visste inte stämde med min kristna tro. Bilden av fanatiska kristna pumpas ut i media så det förvånar mig inte att tanken dök upp. Men att stå kvar i sin grundläggande kärlek och att samtidigt stå kvar i tilltron till Gud och Hans ord det är en självklar väg för mig.

Jag skulle aldrig vara medlem i en kyrka där det förväntades av mig att jag skulle vara hård och attackera människor, men inte heller i en kyrka som mot Guds vilja välsignar samkönade äktenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar