fredag 29 januari 2010

Bön under tacksamhet

I dag har det varit en intensiv dag med styrelsemöte, planeringsmöte och bön.

Trots att sjukdomar florerar i församlingen så var det glädjande nog många som kom till bönesamlingen. I dag var det min uppgift att leda samlingen och jag hade med mig ett avsnitt ur en bok av R.A. Torrey. Avsnittet handlade om "Bön med tacksägelse". Ur Filiperbrevets fjärde kapitel:

4 Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. 5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. 6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. 7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

Torrey tog upp just detta hur viktigt det var att inte bara framföra önskemål utan att vara i tacksamhet och hur tron växte när man påminner sin om vad Herren gjort. Vi hade just en sådan bönestund som reflekterade vad var och en i samlingen stod, allt ifrån glädje till frustration. Men allt slutade i en glädjefylld förväntan om vad Herren ska göra och en tacksamhet över vad han gjort.

Denna typ av bönesamlingar, som inte handlar om att hålla masken för att "be på rätt sätt", utan i stället ger oss möjlighet att stödja varandra just där vi är, det är min stora glädje. Att vi har sådana samlingar här på solkusten är extra glädjande för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar