onsdag 13 juni 2012

Att vara ledd av Gud

Ett samtal om att vara under Guds ledning. En god vän och jag lunchade och samtalade om detta med att vara ledd av Gud.

Min vän upplevde starkt Guds ledning i olika situationer i sitt yrkesliv, och en frid efter det att allt lagts på plats. Men den vision han en gång kände vid det första mötet med Herren, och vid ett senare gudsmöte, den visionen lyste med sin frånvaro. I vilket fall på det sätt min vän förväntat sig.

Dessa två "manna-ark" fick jag nyligen.
Så vill jag leva.
Eftersom jag under åren varit lite av ett bollplank för min vän så kunde jag påminna honom om situationer där han inte fullföljt tankar som han fått inspiration till. Ja även hälsningar som jag fått framföra och som jag upplevde vara inspirerade av den helige Ande.

Tankarna och hälsningarna handlade inte om stora saker utan det handlade om att handla på ett visst sätt i en viss situation, kontakta en viss människa, resa till en bestämd ort.

Vi kan aldrig gå Guds väg på annat sätt, än att gå ett steg i taget. Dessa steg i tro leder oss in på den väg Gud vill att vi ska gå. Förakta inte den ringa begynnelsen säger Bibeln och det handlar just om detta. Att lita på att det lilla samarbetet med Herren är en del av ett större händelsekedja med övernaturliga inslag.

För egen del kan jag räkna in ett antal tillfällen då jag missat att göra det jag borde gjort. "Fegat ut" helt enkelt. Det är tröstefullt att Herren inte ger upp utan att vi alltid fortsätter vår vandring tillsammans. Hans kärlek är överflödande, fördömelsen saknas och vi börjar om. Numera är jag noggrann de små valsituationerna. De där jag upplever inspiration av den helige Ande, men även de val som jag vet kommer att föra mig i fel riktning. Jag vill inte att det ska vara som i den svenska lekvisan: "Än slant han dit, och än slant han dit. och en slant han ner i diket".

Carpe diem - att fånga dagen är bra. Att vårda dagen inför Herrens ansikte är bättre.

Ty vem vill förakta den ringa begynnelsens dag? De gläds över att se murlodet i Serubbabels hand, dessa HERRENS sju ögon som far omkring över hela jorden?" (Sak 4:10)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar