tisdag 9 november 2010

Om Alpha

Jag höll ett Alpha-föredrag i måndags kväll om hur vi står emot ondskan. Kursboken i Alpha har verkligen en tydlig bild av Bibelns undervisning, även om ondskan. Fick fin respons på föredraget och det gladde mig eftersom det mitt livs första Alpha-föredrag.

Alpha är ett fint verktyg som växt fram världen över och det är en stor glädje att vara delaktig i en sådan grupp. Det är en otroligt fint team som arbetar med denna kurs här i Fuengirola. Entusiastiska och självuppoffrande. Makarna Edeborn är initiativtagare och det kan detta med Alpha. Jan är ordförande i Alpha Sverige.

Det är underbart hur en församling i den Anglikanska kyrkan fått vara en resurs för den kristna kyrkan över hela vår värld. Alpha finns i hela skalan från pingstvänner till katoliker. Jag minns med glädje mitt eget besök i Holy Trinity Brompton för många år sedan, församlingen jag talar om. Jag var inte där för Alpha utan besökte en vanlig gudstjänst. Församlingen präglades av samma öppenhet och gudstilltro som präglar Alpha. Det låg i luften och vid samtal med min bänkgranne bekräftades det.

Att rakt upp och ner stå för sin tro som något naturligt. Inte tillkrånglat på något vis. Det är bilden jag har med mig från London-visiten och som jag känner i Alpha-arbetet.

Nu ber jag att våra Alpha-deltagare här på Solkusten ska möta Herren på ett speciellt vis i lördagens Alpha-dag om den helige Ande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar