lördag 10 juli 2010

Stilla dig

Uppmaningen "Stilla dig" kan passa in i tidens anda. Kanske en yoga-meditation eller något annat som ger illusionen av att hamna i harmoni med världsalltet. Se upp med varumärkes-tryggheten. Redan i skolan uppstår trygghet om du klär dig i rätt varumärken. Beviset på att ha lyckats, att ha nått fram, ja vilket bevis gäller för dig?

Min uppmaning var egentligen en längre mening: "Stilla dig inför Gud". I den stillheten händer det något.

Följer du min blogg så vet du att ärlighet är ett viktigt ord för mig. Att tro på ett varumärke är inte en lögn i sig men det är inte heller sant. Jag menar den som tror på varumärket sätter sin tillit till en bild som skapats medvetet eller omedvetet. En bild som delas av många men för den skull inte behöver vara sann.

Jag lämnade det kristna tron eftersom jag i min utvärdering kommit fram till att den inte var sann. Vad jag då egentligen menade var att kristna inte alltid betedde sig så att de bekräftade riktigheten i sin tro. Inte andra - inte jag. Då vandrade jag ut ur kyrkan under 30 år. Ingen argumenterande kristen kunde ha fört mig tillbaks till kyrkan.

Men när jag mötte Gud framkom att Han var sann trots att Hans lärjungar inte alltid var det. Mötet var så starkt att mitt liv radikalt förändrades. När jag kör fast i något nu, så kan jag minnas hur tiden var då jag var i en absolut samklang med min frälsare. Ett första år fyllt av en barnslig gudsrelation. Åh vad mycket som hände. När jag levde så uppstod aldrig någon tristess.

I gårdagens blogg kallade jag mig själv för ett konkursbo. När jag stillade mig inför Gud påpekade Han att Han inte gillade detta mitt uttryckssätt. Du är inget konkursbo - du är mitt älskade barn. Att du är förtvivlad över att du i egen kraft inte når fram, innebär inte att jag skapat dig som ett misslyckande. Jag är nöjd med min skapelse men du är skapat till att vara i gemenskap med mig. Utan denna gemenskap blir du aldrig nöjd. Därför kom jag till jorden för att bereda frälsning, för att bereda rum för dig i min gemenskap.

Så skippa dataspel, TV tristess, arbetsnarkomani, illusionen om frid genom sex, ja skippa vad som än är din bild av lycka, att ha lyckats, lyckats till en ny dimension av tomhet. Stilla dig inför Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar