lördag 24 juli 2010

Jag gick på det igen

I går kväll skulle vi se på en komedi som vi köpt på DVD. Kan vara kul med en film att lätta upp tillvaron. Det var bara det att jag borde minnas hur starkt "värderingspaketet" som man får tillsammans men filmen och det slår nu till emot mig. Efter en stund lämnar jag rummet och gör något annat.

Har du märkt att du får ett paket tillsammans med filmen? Inte?

Jag minns nu en kristen förkunnare från början av förra seklet. I en bok talade han om hur den bakomliggande moralen till film och teater påverkade våra sinnen. Det är detta paket jag talar om, typ.

Aposteln Paulus talar om att allt är tillåtet men att allt är inte nyttigt. Kanske rycker jag detta ur sitt sammanhang men det är så jag upplever det. Jag barn av syndakatalogens tid vill kasta alla syndakataloger i skräpkorgen men där borde även annat slängas. Bland annat en och annan, ja ganska många DVD'n.

Ibland säger jag till hustrun "de där människorna måste vara kristna". Det jag då observerar är en slags "glans" något som möter mitt öga eller möjligen mitt inre sinne. Men jag möter också människor som jag vet är kristna och där det inte denna glans finns. Så vad då?

Jag tror att glansen jag talar om helt enkelt är en återspegling av en gudsrelation. Detta ord som jag använder så ofta. Är jag en teoretisk kristen eller är jag en som lever tillsammans med Gud. Även den som vandrar tillsammans med Gud är en ofullkomlig människa men vandringen med Gud påverkar det egna livet. Och mina val i livet påverkar min gudsrelation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar