söndag 6 juni 2010

Inympad i Israel

Som kristen är jag inympad på det äkta olivträdet. Hedna-kristen och inympad. Det äkta olivträdet är Israel. Guds löften till Abraham. Delar av den kristna kyrkan har velat förskjuta denna sanning och ersättningsteologin hävdas och den innebär att den kristna församlingen övertagit rollen som Guds utvalda folk.

Ersättningsteologin saknar biblisk täckning men är lätt att ta till sig i tider av växande antisemitism. Jag skrev ett inlägg för en tid sedan hur svårt det är att vara politisk ledare i dagens Israel och fick omedelbart extremt starka reaktioner i svar. Antisemitiska skulle jag vilja säga. Jag tycker inte bordningen av fartyg var en vis politik men jag kan inte ge några råd om hur man handskas med de terrorister som kontrollerar Gaza. Det ligger utanför min kompetens.

Att jag som kristen är inympad är inte något en judiskt troende kan acceptera. Så jag får inte medhåll från något håll. Visserligen finns messianskt troende judar men de är i minoritet. Vad att göra.


Jo, fortsätta att be för Israel och välsigna det judiska folket precis som Bibeln uppmanar oss. Inte stödja alla politiska beslut men stödja Israels rätt att existera. Bibeln förutsäger att alla nationer ska vända sig mot Israel i de yttersta tiderna. Det känns som vi är på väg mot detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar