fredag 14 september 2012

Varför inte spela golf i stället?

Frågetecken som rätar ut sig?
Jag tycker om att spela golf och jag tycker om att laga mat. Min förmåga som kock (hcp 5) ;) är betydligt högre än min förmåga som golfspelare (hcp 30,4). Som pensionär i Sverige kunde jag välja att leva gott i lugn och ro och inte bekymra mig om något. Om hälsan står mig bi.

Men jag har inte detta val, för inom mig finns en kallelse till förbönstjänst. När jag är i denna tjänst känner jag att jag är på rätt plats, då kan jag leva ut den människa jag är. När jag fått uttrycka något som är större än mig själv, vara i den helige Andes inspiration. Då vet jag att det var av betydelse det som skedde. Dessa stunder är mina lyckligaste stunder.

Detta hindrar inte att jag känner stor glädje under en golfrunda, vid spisen, eller tillsammans med mina kära och mina vänner.

Jag läser Apostlagärningarna och kom i dag till det moment när aposteln Paulus återkom till Jerusalem för att möta en uppretad folkhop som ansåg honom vara en religiös förförare. Inkörsporten till den del av hans liv som mest kom att innebära fångenskap, men som också bar fröet till kristendomens segerperiod.. Att läsa denna text i dag, samtidigt som uppretade folkskaror dödar och bränner hus, ger en relief som kan vara förskräckande.

Vilka frågetecken är på väg att räta ut sig?

Vi kan tycka att det är oerhört dumt att kränka människors tro genom provocerande filmer, texter och bilder. Vi kan också tycka att kritik mot en religion måste kunna få framföras. Vad vi än tycker, så tror jag vi är på väg in i den konfrontation som Bibeln talar om. Konfrontationen där alla folk ska vända sig mot Israel, men där Gud ska kämpa på Israels sida. 

Som kristen vet jag att jag är inympad på det äkta olivträdet, Israel. Frigör jag mig från inympningen blir jag endast en torr gren. Medan grenen blommar och bär frukt kan den tycka att den har vackrare blommor och ger bättre frukt än resten av trädet, men utan inympning blir det bara en torr gren kvar.

Jag har aldrig trott på den "arabiska våren". Den är bara en om-formation inför framtiden. 

Här hemma hör jag människor säga att alla typer av religiösa uttryck verkar accepteras. Att tro på helande stenar eller att tro på vad som helst. Men tror du på Jesus som den enda vägen, då blir du konfronterad. Detta är inget konstigt. Just så är det. Skiljelinjen är Jesus.

Den del av kyrkan som endast till namnet är kristen kommer att accepteras. Står du fast i din tro kommer du att ifrågasättas, räkna med det. Detta innebär inte att vi ska vara korsriddare som kämpar ner all opposition. Nej vi ska bara stå kvar i vår tro och leva ut denna. Det är Herren själv som utkämpar striden. Du vinner inga människor för Gud med mindre än att du är fylld av kärlek.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar