söndag 9 september 2012

Korkade knölar?

Den engelske biologen Richard Dawkins ägnar en hel del energi åt att angripa kristen tro. Han har besökt Sverige nyligen. När jag hör honom tala och läser vad han skrivit, så skäms jag över mig själv.

Varför då? Jo jag minns min egen arrogans under den tid jag då jag hade lämnat den kristna tro jag vuxit upp i. Jag kanske inte hade Richards Dawkins förmåga att formulera mig, men det räckte till med min egen förmåga att uttrycka mina åsikter. Att veta vad som var sant.

Samtidigt var jag trots allt en sanningssökare och det är säker även Richard Dawkins. Så jag önskar honom samma öde som mötte Saulus av Tarsus. Ödet att på vägen till Damaskus möta Jesus själv i bländande ljus. Sedan vandrade Salus i motsatt riktning och blev så småningom känd som aposteln Paulus.

Även jag fick vara med om ett gudsmöte, om än inte i bländande ljus. Trots att jag inte sökte Gud så mötte Han mig och övertygade mig genom sin närvaro. Tack mamma för alla dina böner. I gengäld lovar jag att be för Richard Dawkins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar