torsdag 31 december 2009

Finns lokala regler?

I golfens värld finns en slags bibel, golfreglerna. Dessa är visserligen bara en konstruktion för att en annan konstruktion, golfspelet, ska fungera.
Nu har varje golfklubb en möjlighet att skapa lokala regler för att golfspelet ska kunna fungera just i deras miljö.

Det finns människor som påstår att även Gud är en konstruktion av mänskligt tänkande. Efter att ha mött Jesus till frälsning så ber jag att kraftigt få invända mot ett sådant påstående.

Jag växte upp inom svensk pingströrelse på den tid syndakatalogen var en verklighet. Vi visste t.ex. att det var synd att dricka alkohol, även om Bibeln berättade att Jesus, som var utan synd, drack vin. När jag så på en orkesterturné besökte Schweiz kom några grabbar att inkvarteras hos en äldstebroder som ägde en vingård så för honom var inte vinet ett problem. Å andra sidan blev det stor uppståndelse i den lokala församlingen av att några av våra killar spelade mycket svängigt, lite jazzigt.

Då fick min tilltro till de lokala reglerna sig en törn.

Alkohol kan driva människor in i fördärv. En vän till mig, som är med i AA, talar om kung alkohol,d.v.s. något som styr det egna livet på ett katastrofalt vis. Att därför deklarera sig som nykterist, som ett antal pastorer gjort, är en god sak så länge man inte skapar en lokal regel. Det finns frälsta alkoholister som botats från alkoholism och det finns frälsta alkoholister som ständigt brottas med alkoholen. Jag har mött båda delarna.

På medeltiden förekom avlatsbrev där kyrkan erbjöd ett sätt att köpa sig fri från synd. Detta kritiserar vi i dag samtidigt som en förenklad frälsningsbild förkunnas. Hårddrar jag förkunnelsen i dag så innebär den att vi alla är syndare så därför behöver vi inte avlägsna det onda i våra liv. Gud är kärlek och älskar oss just som vi är.

Det är sant att Gud är kärlek och Han älskar oss så djupt att Han vill låta frälsningsverket påverka våra liv till förändring. Dina synder är dig förlåtna. Gå och synda icke mer säger skriften. Det kan innebära ett omedelbart helande eller en fortsatt kamp. Gud är med dig i båda fallen och ger dig styrka om du förlitar dig på Honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar